سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد اعلام كرد:
رونمايي از سند غيرت و شجاعت زنان يزدي در دوران ستمشاهي، و اسناد واقعه كشف حجاب براي اولين بار در يزد


سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد براي اولين بار و به مناسبت روز عفاف و حجاب در تاريخ 21/4/1390 نمايشگاهي از اسناد دوران پهلوي با موضوع كشف حجاب در محل بنياد نخبگان واقع در بلوار دانشجو برگزار مي كند و در حاشيه مراسمي به همين مناسبت از يك سند بي نظير در خصوص غيرت و شجاعت زنان يزدي در حدود هفتاد سال پيش رونمايي مي شود .


نخستین نشانه‌های «کشف حجاب» را می‌توان در دربار ناصرالدين شاه و در محافل روشنفكري یافت، ولی رسمیت پیدا کردن آن به دوره حکومت رضا شاه باز می‌گردد.


در دوران قاجار، مسافرت‌های ناصرالدين شاه به اروپا و مشاهداتش از وضعیت پوشش زنان اروپایی در دربار تأثیر به سزایی داشت. به تدریج موضوع «کشف حجاب» در قالب تجدد خواهی به محافل روشنفکری و اشعار شعرا نفوذ کرد و درمطبوعات منعکس شد.


رضا شاه قانون کشف حجاب را یکباره صادر نکرد وي پس از تنها سفر خارجی‌اش به تركيه در ۱۲ خرداد 1313، تحت تأثیر اقدامات غرب‌گرایانه آتاتورك قرار گرفت. وي که شدیداً تحت تأثیر بی‌حجابی زنان تركيه قرار گرفته بود، این مسئله را پس از یک سال از گذشت سفر به ترکیه در آذر ۱۳۱۴به محمود جم «رئیس‌الوزرا» چنین بازگو کرد:


نزدیک دو سال است که این موضوع سخت فکر مرا به خود مشغول داشته‌است، خصوصاً از وقتی که به ترکیه رفتم و زن‌های آنها را دیدم که «پیچه» و «حجاب» را دور انداخته و دوش به دوش مردهایشان در کارهای مملکت به آنها کمک می‌کنند، دیگر از هر چه زن چادری است بدم آمده ‌است.


از این رو بخشنامهٔ کشف حجاب جهت تصویب رضاشاه در تاریخ ۲۷ آذر ۱۳۱۴ از طرف رئیس‌الوزرا به دربار فرستاده شد تا در آغاز دی‌ماه فرمان اجرای غیر رسمی قانون کشف حجاب به تمام ولایات ایران ارسال گردد. رضا شاه در ۱۷ دی سال ۱۳۱۴طی جشن فارغ‌التحصیلی دختران بی‌حجاب در دانشسرای مقدماتی رسماً بر کشف حجاب تاکید کرد و پس از آن به دستور او با هر گونه پوشش حجاب از سوي زنان به شدت و با خشونت برخورد شد . به طوري كه هيچ كس جرات انتقاد از اين امر را به خود نمي داد . در چنين دوران سياه و سركوب بود كه زنان باغيرت و متعصب يزد در اقدامي آگاهانه و شجاعانه از طريق ديپلماتيك اعتراض خود به كشف حجاب و خشونت پاسبانها را به گوش نمايندگان مجلس شوراي ملي رساندند .


شايان ذكر است همزمان با روز عفاف و حجاب از اين سند مهم كه نشانه اي از شجاعت و آزادگي زنان يزدي در دوران ستمشاهي است رونمايي خواهد شد .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا